maanantai 18. marraskuuta 2013

Hiusten hoidosta



Tein joku aika, ehkä kuukausi-kaksi, sitten hiusteni kanssa tuskaillessani päätöksen, että ennen kuin varmuudella tiedän, mitä hiuksilleni seuraavaksi tekisin, en mene parturiin. En edes tasoittamaan latvoja. Lähinnä tuskailuni koski(ja koskee aina) sitä, että jättäisinkö hiukseni pitkiksi vai leikkaisinko ne taas todella lyhyiksi. Kummallakin pituudella on puolensa ja keskitietä ei ole, hiukseni ovat joko pitkät tai todella lyhyet.
Se, mikä järki tässä parturiinmenemättömyyspäätöksessä on, on arvoitus minulle itsellenikin. Mutta periaatteen ihmisenä sinne parturiin ei mennä, kun kerran niin on päätetty.
Ja koska en ole ihan lähiaikoina menossa parturiin(edellisestä kerrastakin on yli vuosi), on minun itse kiinnitettävä enemmän huomiota ja nähtävä enemmän vaivaa hiuksistani huolehtimiseen. Vaikka tilanne(ja viitsimiseni taso) ei ole vielä ihan ideaali, olen löytänyt jo muutaman luottotuotteen:

TangleTeezer
Tämä on ihan uskomaton. Olin tätä ostaessani enemmän kuin skeptinen, koska, noh, luonteeseeni kuuluu olla skeptinen uusia asioita kohtaan. Ostohetkellä kävi mielessä, että ihanko oikeasti olen maksamassa 15 hiusharjasta… Nyt, parin kuukauden kokeilun perusteella, tämä on jokaisen euron arvoinen.



Moroccanoil
Ennen kuin kokeilin Moroccanolia ensimmäistä kertaa, olin hyvin skeptinen. Kuinka muka öljyn hiuksiin laittamisen seurauksena voisi olla mitään muuta, kuin klähmäinen ja limainen lopputulos? No kyllä vain voi. Laitan tätä yleensä kosteahkoihin hiuksiin, jotka ovat enemmän kuin pyyhekuivat mutteivät kuitenkaan kuivat, ja annan sitten hiusten kuivaa rauhassa loppuun. Joka, ihme kyllä, tapahtuu nopeammin kuin jos ei laittaisi öljyä… Hämmentävää. Ja, minun on myös mainittava Moroccanoilin tuoksusta, joka on varsin hyvä, huomaan vähän väliä nuuhkivani hiuksiani öljyttyäni hiukseni, koska ne tuoksuvat niin hyvältä.



Four Reasonsin Syväpuhdistava shampoo
Tämä kyllä haisee ihan hammaslääkäriltä, mutta on suosikkini kokeilemistani syväpuhdistavista shampoista. Olen kokeillut muutamaa erilaista syväpuhdistavaa shampoota ja FR on ehdottomasti suosikkini. FR pesee hiukset todella puhtaiksi ja kevyen tuntuisiksi ilman, että niistä tulee natisevat ja nahkeat.



Hiusnaamiot
Olen aivan liian laiska käyttämään hiusnaamioita, vaikka minun ehkä olisikin syytä käyttää useammin. Pesen hiuksiani Todella paljon, päivittäin ainakin kerran, joskus kaksikin.
Tähän mennessä olen kokeillut vain Rento Mustikkahiusnaamiota, kun törmäsin merkkiin ensin Liisan blogissa ja sen jälkeen kaupassa merkin tuotteisiin, ostin hiusnaamion. Tämä haisee niin keinotekoiselle, että tuo mieleen ennemminkin jonkun lääkkeen kuin mustikan. Teho ei ole kovin kummoinen.
Ei kun hei, kokeilinhan minä Livboxissa saamani Schwarzkopfin tehohoitoa, joka oli varsin hyvä.
Lisäksi minua kiinnostaisi kokeilla Moroccanoilin Intense Hydrating Mask –hiusnaamiota, koska kokemus merkin hiusöljyn kanssa on ollut niin hyvä.


Olen keskustellut varsin paljonkin kavereideni ja läheisteni kanssa aiheesta pitkä vai lyhyt tukka. Tosin, kovin monella heistä ei ole kokemusta oikeasti lyhyestä tukasta, joten kokemuksia en ole pystynyt monen kanssa vertailemaan. Esimerkiksi monet ikänsä pitkätukkaisena eläneenä on nauranut minulle päin naamaa, kun olen valittanut, että on päähän kuuma. No kun on! Ei lyhyt tukka hiosta.
Hyvin usein esiin on noussut argumentti, jonka mukaan pitkä tukka on helpompi, halvempi ja vaivattomampi kuin lyhyt. Ja minä sanon, että ei pidä paikkaansa. Juu, lyhyen tukan kanssa saa käydä neljän viikon välein parturissa, mutta eipä se paljon muuta tarvitsekaan. Muotoilutuotteet ja pesuaineet kestävät pienen ikuisuuden. Sen sijaan, vaikka en parturissa olekaan käynyt yli vuoteen, olen käyttänyt pienen(tai-en-niin-pienen) omaisuuden shampooseen, hoitoaineeseen, muotoilutuotteisiin, ponnareihin, nutturavalkkeihin, pinneihin, erikoisshampooseen, tehohoitoihin, hiusnaamioihin ja ties mihin muuhun. Muistoissani vain on ne ajat, jolloin oli mahdollista selvitä ulos suihkusta alle 5 minuutissa, vaikka piti pestä hiukset. Nykyisin on aika turha kuvitellakaan, että pääsisi pois suihkusta alle 20 minuutissa. Eikä pitkä tukka kuivu i-k-i-n-ä, siinä menee ikä, terveys ja kultainen nuoruus kuivumista odotellessa. Föönaaminen kyllä jouduttaa asiaa, mutta menee kuivaamisessakin ihan kiitettävästi aikaa. Plus tukka ei kuulemma tykkää kovin paljosta föönaamisesta. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon aikaa menee aina tukan laittamiseen edustuskuntoon. Helpompi, halvempi ja vaivattomampi my ass.

Enkä edes aloita siitä, että kaikki piponi ovat liian pieniä nyt, kun tukka on pitkä.

2 kommenttia:

  1. Teezeri ja MoroccanOil, kyllä! Mä oon kans ihan myyty. Mä joskus tuun ostamaan ne MO:n hoitsikat, shampoot ja muut toverit. Pakko!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä varmaan leikkaan hiukset pois ennenkuin maltan ostaa edes sen täyskokoisen Moroccanoil-öljypullon :D

      Poista